Ett nytt brödrecept uppstår: Veras ostplättar

 
Hej, hej älskade lördagsmorgon, du ska veta att du är efterlängtad. Älsket tog ut vår hund Erill tidigt, tidigt imorse och jag somnade om och vaknade halv 9! Jag gick upp och skulle göra en omgång ostplättar, men det visade sig att fiberhusken var slut! Först blev jag uppgiven, men sedan tänkte jag att det är ett perfekt tillfälle att testa sig fram till något annat, och sagt och gjort - jag tog vad jag hade hemma - och resultatet blev riktigt bra. Mer brödigt än någonsin! Halleluja!
 
Vi hade smör*, Boxholms ost och skivade tomater* med vitpeppar* och salt på! Helt ljuvligt gott! 
 
Veras ostplättar (ca 6 st stora bitar och 9 st mindre)
  • 6 ägg*
  • 3 mk grädde* 
  • 1/2 dl pofiber
  • 3 msk mandelmjöl
  • ca 250 gram riven ost* (Boxholm)
* ekologiska ingredienser
 
Gör så här: Sätt på ugnen på 200 grader. Vispa äggen poröst och häll i alla ingredienser och rör ihop till en smet. Dennna smet är något mer fast än den som blir när man gör vanliga ostplättar. Dra ut på en plåt med bakpapper (jag återanvänder bakpappret om och om igen). Färdig efter ca 10-13 minuter. Rekommenderas stå och svalna en stund. 
Boxholms ost - Veras lchf ostplättar - glutenfritt - lchf bröd - lchf frukost - lchf ostplättar - sockerfritt